Wielkość tekstu
Interlinia
Margines
Font
Układ artykułów
Kolor tła 1
Kolor tła 2
Gradient tła
Kolor tekstu
Kolor akcentów

Bauhaus jako obietnica. Nowy Europejski Bauhaus i wyobraźnia przeciwko katastrofie

Abstrakt

Celem artykułu jest przyjrzenie się rodowodowi projektu Komisje Europejskiej, zainicjowanego w 2021 r. Nowego Europejskiego Bauhausu. Z jednej strony identyfikowane są powiązania ideowe i kontekstowe z kolejnymi wcieleniami Bauhausu (Bauhaus i Hochschule für Gestaltung Ulm). Z drugiej, następuje osadzenie NEBu w kontekście legislacyjnym Europejskiego Zielonego Ładu i gospodarczym odbudowy pocovidowej. W związku z postrzeganiem NEBu jako potencjalnego wyznacznika estetyki EZŁ, wskazane zostały postulaty Komisji Europejskiej wobec różnych obszarów projektowania, w tym Fala Renowacji i gospodarka cyrkularna. Podkreślając oczekiwania co do łączenia inicjatyw środowiskowych z rozwojem technologii cyfrowych, wymienione zostały także analogie ze zjawiskami w dziedzinie projektowania w latach 60.

Ursula von der Leyen, Przewodnicząca Komisji Europejskiej, w nagraniu odtworzonym 22 kwietnia 2021 roku na otwarciu konferencji prezentującej inicjatywę Nowego Europejskiego Bauhausu (NEB), wskazała na następujące, czerpane z pierwowzoru inspiracje: próba odpowiedzi na zmiany wywołane industrializacją poprzez projektowanie przedmiotów funkcjonalnych, dostępnych finansowo oraz pięknych, wykorzystanie nowych materiałów, interdyscyplinarność   1  1   Wystąpienie Przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen na otwarciu Konferencji o Nowym Europejskim Bauhausie: europa.eu/new-european-bauhaus/co-design/conference_en (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Triadę towarzyszącą nowej inicjatywie (beautiful, sustainable, together – „piękne”, „zrównoważone”, „razem”) można więc odczytywać jako wariację na temat tak przedstawionej charakterystyki osiągnięć przedwojennego modernizmu w kontekście rozwoju nowoczesnej kultury metropolitalnej.

NEB nie jest, przynajmniej na razie, szkołą projektowania czy instytutem badań nad wzornictwem, ale otwartym konkursem i szeroko zakrojoną inicjatywą mającą promować zmianę podejścia w projektowaniu   2  2   Strona internetowa dotycząca Nowego Europejskiego Bauhausu: new-european-bauhaus.europa.eu/index_en (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Zapowiedziany pod koniec 2020 roku   3  3   Wystąpienie Przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen dotyczące stanu Unii z 16.09.2020, transkrypcja: state-of-the-union.ec.europa.eu/state-union-2020_en (dostęp 28.03.2023).  ↩︎, przy czym pierwsze założenia programowe zostały opublikowane na początku 2021 roku   4  4   Informacja prasowa „Nowy europejski Bauhaus: Komisja rozpoczyna fazę projektową”, 18.01.2021: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_21_111 (dostęp 28.03.2023).  ↩︎, jest jednym z elementów Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ) – unijnej strategii transformacji gospodarki zmierzającej do neutralności klimatycznej, zmniejszenia negatywnego odziaływania na środowisko naturalne oraz poprawy sytuacji ekosystemów   5  5   Strona internetowa dotycząca Europejskiego Zielonego Ładu: commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_pl (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. EZŁ jest odpowiedzią Unii Europejskiej na katastrofę klimatyczną i jest narzędziem do realizacji celów klimatycznego porozumienia paryskiego   6  6   Informacja o Porozumieniu paryskim wraz z treścią dokumentu po angielsku: unfccc.int/process-and-meetings/the-paris-agreement (dostęp 28.03.2023).  ↩︎, czego wyrazem jest Europejskie prawo o klimacie, zakładające redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55% w odniesieniu do poziomu z 1991 roku do 2030 roku oraz dojście do zeroemisyjności w 2050. Zarazem wiele regulacji opracowywanych w ramach EZŁ ma służyć realizacji Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 ONZ, określającej cele zrównoważonego rozwoju gospodarki po to, by jak największa część globalnej populacji mogła czerpać korzyści z rozwoju cywilizacyjnego   7  7   Informacje o Agendzie na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 i szczegółowe cele dostępne po angielsku: sdgs.un.org/2030agenda(dostęp 28.03.2023).  ↩︎, stąd obok kwestii środowiskowych część nowej legislacji unijnej uwzględnia także kwestie społeczne.

Przywołana na początku triada, charakteryzująca NEB, w sposób lapidarny łączy zagadnienia zrównoważonej gospodarki z postawami prowspólnotowymi. W założeniach programowych   8  8   Założenia programowe oraz informacja objaśniająca po angielsku: new-european-bauhaus.europa.eu/about/about-initiative_en (dostęp 28.03.2023).  ↩︎ obok hasła „inkluzywności” pojawiają się odniesienia do „dostępności”, zarówno w ujęciu ekonomicznym, jak i ergonomicznym, postulujące uwzględnienie potrzeb starzejącego się społeczeństwa oraz osób z niepełnosprawnościami lub z alternatywną motoryką i sensoryką. W tym kontekście „piękno” przestaje być kategorią oznaczającą jedynie przyjemność estetyczną, ale – wzorem starożytnych myślicieli – nabiera znaczenia etycznego, być może zapowiadając spotęgowanie procesów zmiany kanonów i otwarcia się na nową estetykę, w której wartości będą wynikały z uwzględnienia zagadnień społecznych i środowiskowych.

Pierwsza obietnica

 

Odwołanie do legendarnej szkoły nie wynika, jak mogłoby się wydawać, z hucznie obchodzonego stulecia powstania placówki. Inspiracji nie należy również tłumaczyć pochodzeniem przewodniczącej KE, jak próbują to robić niektórzy. Trudno upatrywać w tym międzynarodowym skupisku twórczym manifestacji treści narodowościowych. Wydaje się raczej, że łączenie talentów z różnych stron Europy i świata, a także późniejsze globalne oddziaływanie   9  9   W kontekście stulecia szkoły prowadzony były projekt badawczy o globalnych oddziaływaniach Bauhausu. Artykuły związane z projektem zostały zebrane na stronie: www.bauhaus-imaginista.org (dostęp 28.03.2023). Projektowi towarzyszyły wystawy, m.in. „bauhaus imaginista”, Haus der Kulturen der Welt, Berlin (15.03–10.06.2019) oraz publikacja Bauhaus Imaginista. A School in the World, red. M. von Osten, G. Watson, Thames & Hudson, London 2019.  ↩︎ może stanowić internacjonalny podtekst unijnej inicjatywy.

Bauhaus – tworzony w czasach kryzysu gospodarczego będącego skutkiem I wojny światowej i zobowiązań nałożonych traktatami pokojowymi, powszechnych niedoborów i konstytuowania się nowego podmiotu politycznego – obiecywał wprowadzenie do codziennego życia rozwiązań adekwatnych dla masowego społeczeństwa doby industrialnej. Najsilniej akcentując polityczną misję placówki za czasów swojego dyrektorowania, Hannes Meyer pisał: „ostatecznym celem wszystkich działań bauhausu (sic!) jest połączenie wszystkich sił życiowych, by nadać społeczeństwu harmonijną strukturę”   10  10   H. Meyer Bauhaus und Gesellschaft, „Bauhaus”, nr 1, 1929, s. 2, za reprintem bauhaus journal 1926–1931. facsimile edition. With commentary and English translation, Lars Müller Publishers, 2019, Zürich, s. 64.  ↩︎. Obiecując zwiększenie dostępności produktów wytwarzanych na skalę przemysłową, dostarczył jednakże przede wszystkim luksusowe obiekty wykonywane rzemieślniczo   11  11   R. Schuldenfrei The Irreproducibility of the Bauhaus Object, w: J. Saletnik, R. Schuldenfrei, (red.), Bauhaus Construct. Fashioning Identity, Discourse and Modernism, Routledge, New York, 2009, s. 37–60. (tłum. własne).  ↩︎. Najbliższe ideałom były chyba realizacje mieszkaniowe w Dessau, gdzie dzięki metodzie prefabrykacji próbowano wcielać w życie modernistyczne ideały poprawy warunków bytowych mieszkańców miast.

Druga obietnica

 

Niezależnie od intencji unijnych polityczek i polityków nie można uwolnić się od jeszcze jednej referencji, która przychodzi na myśl. Samo określenie „Nowy Bauhaus” ma swój desygnat w historii sztuki i odnosi się do instytucji, którą po emigracji do Stanów Zjednoczonych próbował stworzyć László Moholy-Nagy   12  12   A. Rejniak-Majewska, Bauhaus w Chicago. Międzynarodowy modernizm i amerykańskie strategie przekładu, w: T. Majewski, A. Rejniak-Majewska, W. Marzec, (red), Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, Łódzkie Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich „Topografie”, Łódź, 2014, s. 289-317.  ↩︎. Jak inne z wielu postaci związanych z Bauhausem, po triumfie nazizmu w Niemczech i zamknięciu szkoły próbował ułożyć sobie życie za oceanem. Ale NEB kojarzy się raczej z inną instytucją, w której powstanie zaangażowani byli zarówno wychowanek Bauhausu, Max Bill, jak i Amerykanie, mianowicie Hochschule für Gestaltung Ulm (Szkoła Wzornictwa w Ulm). Placówka powstała w ramach gospodarczego programu pomocowego i promowania demokracji w zachodnich strefach okupacyjnych w kontekście zimnej wojny a zarazem miała być pomnikiem postaw antynazistowskich   13  13   Genezę szkoły Ulm jako pomnika dla rodzeństwa Scholl, działających w antynazistowskim ugrupowaniu Biała Róża, oraz kontekst amerykańskich inicjatyw w czasie okupacji omawia René Spitz w: R. Spitz, HfG Ulm. The view behind the foreground. The political history of the Ulm School of Design (1953-1968), Edition Axel Menges, Stuttgart–London, 2002.  ↩︎.

Odwołania do Bauhausu w historii Ulm były częste, ale rodzaj powinowactwa najtrafniej wskazał Tomás Maldonado, jeden z dyrektorów szkoły, wyjaśniając, że Bauhaus próbował „otworzyć humanistyczną perspektywę cywilizacji technicznej, tj. postrzegać ludzkie środowisko jako «konkretne pole działalności projektowej»”   14  14   T. Maldonado, Ist das Bauhaus aktuell/Is the Bauhaus Relevant Today?, „Ulm. Journal of the Hochschule für Gestaltung”, nr 8/9, 1963, s. 6. (tłum. własne).  ↩︎. Szkoła w Ulm, poprzez silne skojarzenia z korporacjami nowoczesnego przemysłu powojennego (Braun i elektronika użytkowa, Lufthansa i nowoczesny transport pasażerski), wydawała się dobrze wpisywać w zimnowojenny porządek gospodarczy, promujący indywidualną konsumpcję oraz wzrost znaczenia kadry menadżerskiej i technicznej w strukturach zatrudnienia. Dodatkowo uwzględnienie zagadnień z zakresu teorii informacji, cybernetyki, teorii gier i teorii systemów wzmacniało połączenie współczesnej technologii i nowoczesnego (ponadczasowego?) wzornictwa jako neutralnego politycznie i oddalonego od zimnowojennych napięć, mimo politycznych deklaracji niektórych wykładowców   15  15   P. Betts, The Authority of Everyday Objects. A Cultural History of West German Industrial Design, University of California Press, Berkeley– Los Angeles, 2004, s. 139–177.  ↩︎. Zderzenie z polityką, realiami finansowymi oraz – poniekąd paradoksalnie – nienadążanie za zmianami technologicznymi przyczyniły się do końca szkoły, której plany wykształcenia „demokratycznych elit” nie miały szansy na pełną realizację.

Polityczny związek HfG Ulm i NEB jest szczególnie widoczny w kontekście pandemii oraz NextGenerationEU – pocovidowego planu obudowy gospodarki UE. Nie chodzi tu jednak o polityczność rozumianą w kontekście dyskusji o „pieniądzach za praworządność”   16  16   Uruchomienie środków w ramach funduszu odbudowy uzależnione zostało od realizacji zdefiniowanych reform, które w przypadku Polski i Węgier dotyczyły m.in. wzmocnienia rządów prawa.  ↩︎ czy grze nakierowanej na krótkotrwałe korzyści polityczne. Porównanie sytuacji z lat 50. z obecną nie tylko wynika z częstego porównywania unijnego planu inwestycyjnego z planem Marshalla. Program amerykański nie tylko wspomógł odbudowę ze zniszczeń powojennych, ale też stworzył podwaliny pod wspólny obszar gospodarczy i przyszłą integrację europejską. Dodatkowo uspokajał nastroje społeczne, a poprzez zwiększenie zatrudnienia i dostępności dóbr konsumpcyjnych (oraz działalność CIA) osłabiał wpływy komunistyczne   17  17   O politycznej historii Planu Marshalla pisze Ben Steil w: B. Steil, Plan Marshalla. Postawić świat na nogi, Wydawnictwo Literackie, Warszawa, 2020. Książka zawiera też omówienie ekonomicznego znaczenia planu Marshalla dla gospodarek europejskich.  ↩︎. Niektórzy krytycy wskazują, że demokracja oraz prawa i wolności obywatelskie zostały pomylone z konsumpcjonizmem i prawem wyboru spośród szerokiego asortymentu dóbr (produktów).

 

Trzecia obietnica

NEB oficjalnie został wskazany jako część „fali renowacji”   18  18   Informacja o fali renowacji po angielsku: energy.ec.europa.eu/topics/energy-efficiency/energy-efficient-buildings/renovation-wave_en (dostęp 28.03.2023).  ↩︎, programu inwestycyjnego, który ma doprowadzić do zmniejszenia emisyjności gazów cieplarnianych w budownictwie   19  19   Budynki odpowiadają za 40% unijnej konsumpcji energii i za 36% emisji gazów cieplarnianych z energii. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Fala renowacji na potrzeby Europy – ekologizacja budynków, tworzenie miejsc pracy, poprawa jakości życia, 14.10.2020. eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0662&from=EN (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Jednakże mimo że w kontekście fali renowacji mówi się o sprawiedliwej transformacji i walce z ubóstwem energetycznym, trudno w założeniach odnaleźć podstawy tych wszystkich oczekiwań wobec NEB, które widnieją w deklaracjach programowych. Wydaje się, że architektura, podobnie jak w pierwszym Bauhausie, stała się jedynie pretekstem do zaprojektowania świata na nowo. NEB jest wyrazem świadomości, że katastrofa klimatyczna wymaga zmiany nie tylko modelu gospodarczego, ale także naszych przyzwyczajeń.

W tych nadziejach można wyraźnie usłyszeć echo modernistycznego przekonania o możliwości kształtowania postaw i charakteru poprzez odpowiednie ukształtowanie otoczenia. Odezwa do wszelkiej maści projektantek i projektantów sugeruje, że całe nasze życie i działalność trzeba wymyśleć na nowo, bo zmiany jakie nadchodzą, porównywalne są skalą (choć oczywiście będą znacznie potężniejsze) z powstaniem nowoczesnej kultury miejskiej na przełomie XIX i XX w. Pojawiają się też skojarzenia z kataklizmem II wojny światowej i perspektywą nuklearnej zagłady w zimnowojennym, dwubiegunowym układzie sił. Dlatego też otwarty charakter NEB, zachęcanie do lokalnych eksperymentów i dzielenia się ich wynikami, niedookreślone ramy mają dać jak najszerszy przegląd nowych rozwiązań i postaw, którymi można by wspomóc i przyspieszyć pożądane zmiany.

W przeciwieństwie do Planu Marshalla wydaje się, że NEB ma mniej określony cel polityczny albo ma ich zbyt wiele. Sama formuła, jaką wykorzystano, czyli wezwanie do otwartego dzielenia się pomysłami, podobnie jak w przypadku konferencji The Future of Europe   20  20   Informacja o inicjatywie Konferencja w sprawie przyszłości Europy dostępna na futureu.europa.eu/pl/ (dostęp 30.07.2021).  ↩︎, sprawia wrażenie odpowiedzi na głosy o deficycie demokracji w modelu politycznym Unii Europejskiej. Model zwany współprojektowaniem, przypominający działania partycypacyjne, umożliwia uczestniczenie wszystkim chętnym, czy to poprzez zgłoszenie pomysłu lub projektu, czy też poprzez głosowanie. W ramach konferencji inaugurującej inicjatywę komisarki Mariya Gabriel i Elisa Ferreira wskazywały na konieczność zaangażowania się jednostek samorządu terytorialnego w eksperymentowanie i wymyślanie nowych rozwiązań, co może być połączone z bezpośrednim dostępem do funduszy unijnych   21  21   Nagranie: webcast.ec.europa.eu/conversations-on-the-new-european-bauhaus-21-04-23 (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Takie sugestie można odczytywać w kontekście działań na rzecz osłabiania struktur narodowych i zwiększenia znaczenia politycznego wspólnot lokalnych, co stanowi echo idei Wspólnoty Regionów – czasem uskutecznianej wbrew polityce krajowej. Z kolei sam program odbudowy pocovidowej z jednej strony przypomina amerykański New Deal, wielki program inwestycji publicznych, którym walczono ze skutkami kryzysu finansowego 1929 roku. To ten kryzys był jednym z powodów dojścia nazistów do władzy w Niemczech i zamknięcia Bauhausu. Posługując się tą analogią, można przypuszczać, że finansując pocovidowa odbudowę, UE próbuje zapobiec radykalizacji nastrojów i wzmacniania pozycji prawicowych populistów (m.in. „pieniądze za praworządność”). Z drugiej strony finansowanie tego pomysłu doprowadziło do pierwszego w historii wspólnego zadłużenia się członków Unii Europejskiej poprzez emisję unijnych obligacji, czyli zrealizowano pomysł, który wcześniej odrzucono, kiedy kraje południa Europy walczyły ze skutkami kryzysu finansowego 2008 roku. Ten niepozorny krok oznacza zmianę sposobu działania UE, która do tej pory finansowała się ze składek państw członkowskich – teraz UE będzie musiała wprowadzić nowy instrument, być może wspólną politykę fiskalną   22  22   W kontekście EZŁ powtarzają się pomysły wykreowania źródeł środków własnych Unii Europejskiej, np. przychody z CBAM czy ze sprzedaży uprawnień do emisji.  ↩︎, w celu spłaty zobowiązań z obligacji. Tak więc NEB jest jedną z soczewek, w której zbiegają się problemy unijnej polityki i katastrofa klimatyczna.

 

Projektując ramy

NEB jako oficjalna część fali renowacji z pewnością będzie zapewniał główną warstwę wizualną zielonej transformacji. Przede wszystkim znajdzie wyraz w architekturze, zarówno nowej, jak i starej. 75% istniejących budynków w UE nie spełnia wymogów energooszczędności   23  23  Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Fala renowacji na potrzeby Europy – ekologizacja budynków, tworzenie miejsc pracy, poprawa jakości życia, 14.10.2020, eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0662&from=EN (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Proponowane regulacje mają doprowadzić do podwojenia tempa modernizacji energetycznej budynków. Dodatkowo Komisja Europejska zaproponowała, by rocznie 3% budynków użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, urzędy itd.) podlegało modernizacji   24  24  Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on energy efficiency, 14.07.2021, eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0558 (dostęp 28.03.2023). Z informacji prasowej Komisji Europejskiej wynika, że postulat ten utrzymał się podczas negocjacji legislacyjnych. Informacja prasowa „Europejski Zielony Ład: UE uzgadnia surowsze przepisy mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej”, 10.03.2023; ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/IP_23_1581 (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Można oczekiwać, że działania te nie będą sprowadzały się jedynie do prostego zaaplikowania instalacji do wytwarzania energii (np. panele fotowoltaiczne) czy wymiany okien na trzywarstwowe, ale będą też wiązały się z pracami adaptacyjnymi, które wpłyną na wygląd budynku, jak w twórczości Anne Lacaton i Jean-Philippe’a Vassala, laureatów Nagrody Architektonicznej Pritzkera, których Ursula von der Leyen wskazała jako przykład w przywołanym na wstępie przemówieniu na inauguracji NEB.

Na NEB nie można jednak patrzeć w oderwaniu od innych inicjatyw unijnych. Rozporządzenie 2020/852 o taksonomii środowiskowej   25  25   Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088, eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex:32020R0852 (dostęp 28.03.2023).  ↩︎, ustanawia ramy prawne na potrzeby sektora finansowego, które umożliwią identyfikację aktywności gospodarczej, mającej znaczący pozytywny wpływ na jeden z sześciu określonych celów środowiskowych: łagodzenie zmian klimatu, adaptacja do zmian klimatu, zrównoważone wykorzystywanie i ochrona zasobów wodnych i morskich, przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, zapobieganie zanieczyszczeniu i jego kontrola, ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów. W chwili pisania niniejszego artykułu regulacje te istnieją tylko częściowo   26  26   Przyjęto rozporządzenie delegowane dotyczące raportowania taksonomicznego przez przedsiębiorców oraz  przepisy z kryteriami technicznymi kwalifikacji dla dwóch pierwszych celów środowiskowych (Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa podlegające art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji; eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32021R2178&qid=1680021853797, dostęp 28.03.2023; oraz Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32021R2139, dostęp 28.03.2023). Pierwsze projekty przepisów dla pozostałych czterech celów środowiskowych mają być opublikowane do połowy 2023 roku.  ↩︎, ale można przypuszczać, że taksonomia będzie stosowana jako kryterium przy zamówieniach publicznych czy w procesie udzielania kredytów bankowych, przez co jej wpływ na otoczenie może okazać się dość znaczący.

Kluczowymi elementami taksonomii są techniczne kryteria kwalifikacji, na podstawie których weryfikuje się, czy dana aktywność w znaczny sposób wpływa na realizację celu środowiskowego, oraz kryteria niewyrządzania poważnej szkody, które mają zapewnić, że realizacja jednego celu nie odbywa się kosztem innych celów.

Dla każdego celu środowiskowego określany jest odrębny katalog aktywności gospodarczych, które mogą znacząco przyczynić się do realizacji danego celu. Jedną z takich aktywności jest działalność budowlana. I tak, jeśli weźmiemy pod uwagę realizację celu walki ze zmianami klimatu, to aby uznać powstanie nowego budynku za działalność w sposób znaczący wpływającą na walkę z globalnym ocieleniem, budynek musi być m.in. o co najmniej 10% bardziej oszczędny energetycznie niż wymagają przepisy dla prawie zeroenergetycznego budownictwa; instalacje wodne nie mogą przekraczać określonej przepustowości, projekt budynku wspiera wykorzystanie jego i jego elementów w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym, a co najmniej 70% nieszkodliwych odpadów z fazy budowy podlega dalszemu wykorzystaniu, recyclingowi czy innemu odzyskowi   27  27   Pkt 7.1. Załącznika I do Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32021R2139 (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Wraz z rozwojem legislacji związanej z EZŁ można spodziewać się pojawienia się w kontekście budownictwa odniesień do miejskiego rolnictwa i ogrodnictwa, ochrony fauny itd.   28  28   Przykładowo w ramach propozycji legislacyjnych dotyczących ochrony środowiska naturalnego i bioróżnorodności zaproponowano obowiązek zapewnienia przyrostu netto terenów zielonych zintegrowanych z budownictwem i infrastrukturą (typu zielone dachy itd.). Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odbudowy zasobów przyrodniczych, eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52022PC0304; (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Dodatkowo ewentualne wprowadzenie regulacji z zakresu taksonomii społecznej   29  29   Komisja Europejska zleciła prace w celu opracowania taksonomii społecznej, która ma uzupełniać taksonomię środowiskową w definiowaniu zrównoważonej działalności gospodarczej. Po publikacji raportu końcowego Platform on Sustainable Finance, prace nad taksonomią społeczną zostały zawieszone. Platform on Sustainable Finance, Final Report on Socialm Taxonomy, February 2022, https://finance.ec.europa.eu/system/files/2022-08/220228-sustainable-finance-platform-finance-report-social-taxonomy_en.pdf (dostęp 28.03.2023).  ↩︎ może wprowadzić nowe elementy, które będą wpływały na proces projektowania i jego efekt. Do tego należy jeszcze dodać różne pomniejsze regulacje dotyczące np. dostępności produktów i usług   30  30   Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32019L0882  (dostęp 28.03.2023).  ↩︎, które przewidują dalsze wymogi odnoszące się do budynków, przede wszystkim w kontekście społecznym.

Projektując wpływ środowiskowy, nowe zachowania, modele biznesowe

 

Projektantki i projektanci zajmujący się projektowaniem usług lub przedmiotów w szczególności będą zaineresowani czwartym celem środowiskowym, czyli przejściem na gospodarkę o obiegu zamkniętym. KE wskazywała, że do 80% wpływu środowiskowego przedmiotu można określić na etapie jego projektowania   31  31   Komisja Europejska, A new Circular Economy Action Plan, 2020, ec.europa.eu/environment/pdf/circular-economy/new_circular_economy_action_plan.pdf (dostęp 28.03.2023), s. 6.  ↩︎. Stąd oczekiwanie, że produkty będą obmyślane z myślą o zwiększeniu ich trwałości, umożliwieniu naprawy, wymiany części, w tym ulepszaniu poprzez dodawanie nowszych czy bardziej zaawansowanych elementów. Wykorzystanie materiałów i energii na każdym etapie powinno być przemyślane – od pakowania i transportu po używanie. Dodatkowo powinno nastąpić zwiększenie udziału materiałów odnawialnych naturalnego pochodzenia   32  32   Tamże. 30 marca 2022 r. Komisja Europejska w pakiecie legislacyjnym dotyczącym gospodarki oo biegu zamkniętym zaproponowała nowe przepisy dotyczące ekoprojektowania, które odnoszą się m.in. do udziału recyklatu w materiale, trwałości, możliwości naprawy czy efektywności energetycznej. Komunikat prasowy z 30.03.2022 „Zielony Ład: nowe wnioski, dzięki którym zrównoważone produkty staną się normą, przyczyniając się do niezależności Europy w zakresie zasobów”, 30.03.2022. ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_22_2013 (dostęp 28.03.2023).  ↩︎.

Komisja Europejska daje do zrozumienia, że czasy konsumpcji przedmiotów jednorazowego użytku czy takich, które po uszkodzeniu czy zepsuciu bardziej opłaca się wyrzucić niż naprawić, odchodzą do przeszłości. Cena produktu ma w coraz większym stopniu uwzględniać koszt wytworzenia i używania dla środowiska naturalnego. Zwiększenie trwałości przedmiotów będzie oznaczać konieczność zapewnienia części zamiennych lub materiałów do naprawy oraz upowszechniania określonych umiejętności   33  33   Komisja Europejska zaproponowała projekt dyrektywy o wspólnych zasadach promowania napraw. Proposal of the European Parliament and of the Council on common rules promoting the repair of goods and amending Regulation (EU) 2017/2394, Directives (EU) 2019/771 and (EU) 2020/1828; commission.europa.eu/system/files/2023-03/COM_2023_155_1_EN_ACT_part1_v6.pdf (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Wydaje się więc, że w ramach NEB będzie następowała próba pogodzenia przeszłości z przyszłością. Popularyzacji ulegną stare techniki budowania oraz wytwarzania przedmiotów i materiałów; zwiększy się zakres badań historycznych dotyczących technologii i materiałów, stylów życia, korzystania z ekosystemów; odtwarzane będą fragmenty środowiska, podejmowane będą próby niwelowania skutków działalności człowieka i usuwania jej śladów. Z drugiej strony przyspieszeniu ulegną badania naukowe nad nowymi materiałami (szczególnie tymi pochodzenia biologicznego), źródłami energii, odwracaniem skutków działalności człowieka. Postęp technologiczny w krótkim czasie może radykalnie zmienić rzeczywistość. Proponowany zakaz rejestracji pojazdów spalinowych w UE po 2035 roku doprowadzi do stopniowego zastąpienia samochodów i ciężarówek spalinowych pojazdami na prąd, paliwo wodorowe lub inne paliwo, które do tego czasu może zostać wynalezione lub upowszechnione. To z kolei wpłynie na sposób korzystania z samochodów, ale też na całą infrastrukturę z nimi związaną – od rafinerii, przez sieci przesyłowe, stacje paliw, po parkingi. Jeśli sukcesem zakończą się prace nad stworzeniem generatora energii opartego na fuzji jądrowej, co szacuje się na lata 30. XXI wieku, zmieni to nie tylko strukturę źródeł generowania energii, sieci przesyłowe, ale też być może upowszechni bardziej wymagające energetycznie urządzenia oraz pozwoli na szersze stosowanie bardziej energochłonnych technologii produkcyjnych, umożliwiając popularyzację nowych materiałów.

Zmiany będą zachodziły w napięciu między dwoma modelami: rozproszonym i centralnym. Przykładowo rozwój energetyki idzie obecnie w kierunku generowania energii z rozproszonych, odnawialnych źródeł oraz lokalnego jej magazynowania, zamiast przesyłu w ogólnej sieci. Wprowadzenie elektrowni opartych na fuzji może przyczynić się do ponownej centralizacji sytemu energetycznego. Podobnie można pomyśleć np. o meblach. Może powstać centralnie zarządzana sieć naprawy, poprawy czy wymiany elementów, organizowana przez producenta, ale możliwe jest też wytworzenie kompletnie rozproszonego systemu indywidualnych warsztatów naprawczych, projektowych, fab labów z drukarkami 3D, które umożliwią dowolną rekonfigurację mebla i jego poprawienie.

To podejście także może się przekładać na same modele biznesowe czy polityczno-społeczne. Lokalne eksperymenty mogą w pewnym momencie zostać upowszechnione jako preferowane modele. Obok sprzedaży mebli być może równorzędnie będzie funkcjonować system „mebel jako usługa”, w którym mebel będzie czasowo wynajmowany za opłatą czy może na zasadzie jakiegoś innego systemu abonamentowego, uzupełnianego przez spółdzielnie, wypożyczalnie czy wymienialnie sprzętów domowych.

 

Od cybernetyki do komputera kwantowego

Dynamikę tych procesów może przyspieszyć rozwój technologii cyfrowych. Obok EZŁ Unia Europejska promuje swoją cyfrową strategię, która w ramach podziału środków z NextGenerationEU ma przewidziany udział co najmniej 20% wartości wszystkich inwestycji. Powszechna autoryzacja, uwiarygodnienie i przetwarzanie danych za pomocą blockchaina wpłyną dodatkowo na uszczelnienie obiegu materiałów w gospodarce, ale także utrudnią fałszowanie informacji o ich pochodzeniu czy składzie. Zwiększenie mocy obliczeniowych dzięki komputerom kwantowym umożliwi znacznie bardziej złożone modelowanie. Dodatkowo upowszechnienie otwartych danych, także podmiotów prywatnych   34  34   Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych); https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52022PC0068 (dostęp 28.03.2023).  ↩︎, wpłynie na proces projektowy m.in. poprzez dodatkowe możliwości modelowania zachowań użytkowników czy analizę zachowania się materiałów, zarówno w ujęciu indywidualnym, jak i scentralizowanym. Internet rzeczy w połączeniu z technologią 6G zmniejszy zaangażowanie człowieka w interakcje między urządzeniami. Do tego usunięcie człowieka z obsługi pojazdów takich jak statki, drony, ciężarówki czy pociągi przyniesie dalsze konsekwencje dla projektowania. Zagwarantowanie dostępu człowieka do nowych przedmiotów, urządzeń, pojazdów czy instalacji nie będzie konieczne, a w zamian trzeba będzie uwzględnić potrzeby dronów naprawczych czy innych robotów.

Oczywiście zmiany w technologiach IT będą musiały w coraz szerszym zakresie uwzględniać konsekwencje środowiskowe, takie jak zużycie energii przez procesory, centra danych i serwerownie, pozyskiwanie minerałów, recykling. Ciekawym rozwiązaniem będzie wprowadzanie materiału biologicznego do przechowywania danych lub innych elementów procesu przetwarzania i magazynowania danych. To także wpłynie na procesy projektowania i używania budynków i przedmiotów, a także całych ekosystemów.

 

Uciekając od lat 60.

Może się wydawać, że to już było, że NEB to kolejna odsłona powrotu do lat 60. XX wieku. Krytyka konsumpcjonizmu, narodziny ekologii, odrzucenie kapitalizmu, techniki komputerowe, metabolizm   35  35   Nurt zainicjowany w 1960 r. w Tokio publikacją pod tym tytułem zrzeszał środowiska projektantów, architektów i teoretyków związanych z Kenzo Tange, m.in. Masato Otaka, Kiyonori Kikutake, Noboru Kawazoe, Fumihiko Maki, Kisho Kurokawa, Kenji Ekuan. Odwołując się do biologicznej analogii, próbowano projektować z uwzględnieniem cyklu życia i konieczności odnawiania poszczególnych elementów.  ↩︎, plug-in, zrób to sam, architektura bez architektów, samowystarczalne komuny, ubrania ze sklepów z odzieżą używaną itd. – wiele koncepcji z pewnością znowu zyskuje na aktualności. Część ówczesnych rozważań i postaw wynikała z kataklizmu II wojny światowej, a część odpowiadała na częściowo wyimaginowane lęki zimnowojenne oraz konsekwencje wielu lokalnych cudów gospodarczych. Przykładowo, projektowana przez Kiyonoru Kikutakego przebudowa dzielnicy Koto w Tokio, która miała przygotować teren na skutki powodzi i tsunami, mogła też pełnić funkcję systemu zapór ograniczających straty w przypadku konfliktu zbrojnego   36  36   W czasie wojennych bombardowań Tokio pożar bez większych przeszkód mógł strawić większą część miasta.  ↩︎. Z kolei rama lub platforma stanowiąca neutralną podporę dla wszelakich rozwiązań, które promował Archigram w projektach Plug-in City (Peter Cook), Yona Friedman w Ville Spatiale, Kenzo Tange w projekcie dla Zatoki Tokijskiej czy Oskar Hansen w konkretyzacji Linearnego Systemu Ciągłego dla Pasa Zachodniego (Lubin i okolice), można rozpatrywać zarówno w kontekście demokratyzacji decyzji planistyczno-projektowanych, uelastyczniania rozwiązań architektonicznych, jak i wolnorynkowego wolnego wyboru. Skupienie się na infrastrukturze, co postulował Rayner Banham, a następnie wyraził w kapitalistycznym modelu Archigram w projektach Logplug i Rokplug czy w pozarynkowej fantazji Superstudio w Superpowierzchni, pokazywało odejście od architektury i wyposażenia domowego w kierunku instalacji gwarantujących możliwość wpięcia w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb ciepła, pożywienia i wymiany informacji. Do tego można dodać różne elementy partycypacji – od udziału w procesie projektowym Giancarlo De Carlo, możliwości zmiany części architektury w oparciu o system informacji zwrotnej obsługiwany komputerowo w Fun Palace Cedrika Price’a, po możliwość rekonfiguracji całego systemu funkcjonalnego na poziomie regionalnym w Potteries Thinkbelt Price’a, działającego w oparciu o aktualizowane mniej lub bardziej na bieżąco dane, a także postulaty zastąpienia procesu projektowego wynikami pracy komputera (Christopher Alexander). Dodatkowo problem Wielkiej Liczby, czyli gwałtowny przyrost ludności, w połączeniu z powojenną odbudową, przyczynił się do rewizji modernistycznego planowania (uwzględnienie koncepcji „habitatu” przez późny CIAM i Team 10) oraz troski o ograniczenie terenów przeznaczonych pod zabudowę. Z kolei ruchy kontrkulturowe, z czasem coraz silniej zwracające się przeciwko konsumpcji, testowały możliwość konstruowania architektury z materiałów z odzysku (jak amerykańskie Drop City) czy samodzielnego wytwarzania żywności, jak brytyjskie City Farm, albo inwentaryzacji postaw, technologii i narzędzi w ramach Whole Earth Catalog, pomagających się odnaleźć w teraźniejszości i najbliższej przyszłości. Nowinki były nawet sankcjonowane, na przykład w programie eksperymentalnego budownictwa mieszkaniowego PREVI dla Limy, gdzie architektoniczna neoawangarda (m.in. van Eyck, Stirling, Alexander, Hansen, Kikutake, Kurokawa, Maki) miała stworzyć zalążki dzielnicy, którą to wedle potrzeb, gustów i możliwości mieszkańcy mieli rozbudowywać   37  37   P. Land, The Experimental Housing Project (PREVI), Lima – Design and Technology in a New Neighborhood, University of Los Andes in Bogota, 2015.  ↩︎. Przedłużoną dekadę eksperymentów zakończył kryzys energetyczny 1973 roku, który to unaocznił kruchość wielu inicjatyw   38  38   W kontekście analogii między współczesnymi inicjatywami a spóźnionym końcem lat 60. nie sposób uniknąć skojarzeń z kryzysem energetycznym wywołanym w Europie rozpoczęciem przez Rosję wojny Ukrainie w 2022 r.  ↩︎.

Zaprezentowany powyżej wybór różnorodnych postaw i praktyk z lat 60. oraz kilku lat poprzedzających i następujących po tej dekadzie ilustruje bogactwo wzorów, z których można korzystać, myśląc o nowych wyzwaniach, przed którymi stoi ludzkość. Przy czym, podobnie jak Maldonado w swoim tekście o Bauhausie, należy zwrócić uwagę na odmienne okoliczności. Przede wszystkim uwzględnienie technik komputerowych w przeszłości ograniczone było przez ich koszt i konieczne kompetencje. Dodatkowo wiele z tych eksperymentów nie mogło liczyć na wsparcie instytucji publicznych. Poza tym kontekst dobrobytu trzydziestolecia powojennego w części Europy Zachodniej i w Ameryce Północnej nie wymuszał racjonalnego gospodarowania zasobami, a fascynacje nowoczesnymi materiałami (wszelakie tworzywa sztuczne) i indywidualnym transportem samochodowym wydają się nie do pogodzenia ze współczesną agendą. Takich odmienności można zidentyfikować więcej – na potrzeby niniejszego artykułu wystarczy powtórzyć przestrogę przed prostym powtarzaniem postaw i pomysłów z lat 60.

 

Przyszłość NEB

Pierwsze działania zostały jasno sprecyzowane. W połowie 2021 r. zakończył się etap współprojektowania NEBu, w wyniku którego sformułowano trzy zasady: łączenie globalnego i lokalnego wymiaru, partycypacja i transdyscyplinarność   39  39   Komisja Europejska, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. New European Bauhaus. Beautiful, Sustainable, Together, 15.09.2021, s. 5. https://new-european-bauhaus.europa.eu/system/files/2021-09/COM(2021)_573_EN_ACT.pdf (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Można traktować je jako uzupełnienie pierwszej triady wartości o postulaty organizacyjno-procesowe. Tak zarysowane podstawy posłużyły do uruchomienia w kwietniu 2022 r. NEB Labu, czyli platformy, która ma wspierać wspólnotę oficjalnych partnerów NEBu i realizować działania eksperckie wyznaczone przez Komisję Europejską   40  40   Podstrona NEBu o NEB Labie new-european-bauhaus.europa.eu/about/neb-lab_en (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Równolegle toczyły się działania mające na celu popularyzację idei NEBu, w szczególności ustanowiono coroczną nagrodę, oraz łączenie NEBu z innymi inicjatywami unijnymi i źródłami finansowania, głównie w ramach Horyzontu Europa   41  41   Harmonogram działań i inicjatyw: https://new-european-bauhaus.europa.eu/about/about-initiative_en (dostęp 28.03.2023).  ↩︎. Mimo upływu kilku lat od zapoczątkowania, trudno wnioskować o kierunkach rozwoju inicjatywy. Być może NEB się zinstytucjonalizuje w sieć partnerstw lub pojedynczą organizację. Może pozostanie otwartym katalogiem pomysłów, który będzie uzupełniany przez rozwiązania opracowywane na konkretne zamówienia. Może zostanie częściowo włączony do zasad partycypacji społeczeństwa obywatelskiego w działaniach jednostek samorządu terytorialnego. Niezależnie od kształtu dalszych działań, główna funkcja NEB została już częściowo zrealizowana – do społeczeństwa europejskiego zaczęła docierać informacja, że Europejski Zielony Ład i walka ze skutkami katastrofy klimatycznej będzie wymagała wyobraźni, nowych rozwiązań, zmiany postaw. Każda i każdy w jakiejś mierze zaprojektuje wspólną przyszłość.